Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

کتابخانه ماژول I2C LCD متنی PCF8574 برای کدویژن

ماژول I2C ال سی دی متنی که قبلا معرفی شد ( برای مطالعه اینجا کلیک کنید )  یک ماژول بسیار کارآمد و پرکاربرد در پروژه هاست. با استفاده از این ماژول که بر مبنای آی سی PCF8574 ساخت شرکت فیلیپس طراحی شده است ، می توانید تنها با استفاده از ۴ سیم شامل ۲ سیم تغذیه و ۲ سیم دیتا ، ال سی دی های متنی (alphanumeric) را راه اندازی نمایید. این ماژول برای برد های آردینو طراحی شده است اما این ماژول وسوسه برانگیز من را بر آنداشت تا در محیط کدویژن نیز از آن استفاده کنم ، اما شوربختانه هرچه به دنبال کتابخانه این ماژول برای کدویژن گشتم چیزی نیافتم و در نهایت مجبور به نوشتن کتابخانه ای برای این ماژول جذاب شدم.

 

ادامه مطلب ...

ماژول I2C درایور LCD متنی

LCD ها متنی یا alphanumeric برای راه اندازی حداقل به ۶ پین میکرو نیاز دارند و معمولا در اغلب پروژه ها ، یک پورت کامل به انها اختصاص داده می شود. بعضی مواقع شما با کمبود پین های میکرو مواجه میشوید و در آن زمان است که اهمیت این ماژول مشخص می گردد.

  ادامه مطلب ...

کدویژن ( CodeVision ) یا بسکام ( Bascom )

یکی از سوالاتی که بسیاری از علاقه مندان AVR را در ابتدای راه با خود درگیر میکند قطعا این خواهد بود “بسکام یا کدویژن ؟ ” در این مطلب قصد دارم به توضیح مطالبی بپردازم که به شما کمک می کند تا راه درست را انتخاب کنید.

  ادامه مطلب ...

دیود هرزگرد چیست؟

احتمالا شما هم دیود های هرزگرد را دیده اید . حداقل اگر مدار رله را دیده باشید در کنار اغلب رله های DC دیودی را خواهید یافت که با بوبین رله موازی بسته شده اما کاتد دیود به سر مثبت و آند دیود به سر منفی رله وصل شده درست مثل شکل پایین ! حتما میپرسین چه کاریه ؟ دیود برعکس تو مدار هیچ وقت روشن نمیشه که … عجب .


ادامه مطلب ...

معرفی ماژول بلوتوث hc-05

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در پروژه های میکروکنترلری بخواهید مدارتان را از طریق گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر کنترل کنید یا داده هایی را از مدارتان دریافت کنید. بدون شک یکی از ساده ترین راه هایی که پیش روی شماست ، تبادل اطلاعات بوسیله ی بلوتوث ( Bluetooth  ) است. در نگاه اول شاید کمی پیچیده به نظر برسد، اما بوسیله ی ماژول بلوتوث hc05 یا hc06 به سادگی می توانید این کار را انجام دهید. به کمک این ماژول بلوتوث شما با استفاده از پروتکل UART می توانید اطلاعاتی را از طریق بلوتوث دریافت یا ارسال کنید.

ادامه مطلب ...

شروع کار با ARM

امروزه شرکت های مختلفی از جمله ATMEL, ST , SAMSUNG , TI , NXP , INTEL , MOTOROLA , SHARP و…میکروکنترلر و میکروپروسسور ARM تولید می کنند. فاکتورهای زیادی در انتخاب یک میکرو کنترلر جدید می تواند مهم باشد که از مهمترین این فاکتورها ، می توان ابتدا به ابزارها و نرم افزارهای توسعه ی موجود و دوم به کارایی میکروکنترلر اشاره کرد. نرم افزارهای گوناگونی ازجمله Keil ، IAR ،Eclipse ، coocox و … برای کار با میکروکنترلرهای ARM استفاده می شوند. (نرم افزار های keil و IAR تجاری هستند و برای استفاده به لایسنس نیاز دارند.).

 
ادامه مطلب ...

روش های رفع نویز AVR

میکروکنترلر AVR یکی از میکروکنترلرهای پرکاربرد و پرطرفدار در بازار می باشد که در پروژه های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد. شاید برای شما هم این ابهام بوجود آمده باشد که آیا میکروکنترلر AVR برای کار در شرایط صنعتی و پرنویز ، میکروکنترلر مناسبی است یا باید به سراغ انواع دیگر میکروکنترلر مانند PIC رفت ؟ هر چند به صورت عادی میکروکنترلر PIC نسبت به نویز حساسیت کمتری دارد و در شرایط پرنویز پایداری بالاتری دارد ، اما این بدان معنی نخواهد بود که AVR نمی تواند در شرایط پر نویز عملکرد مناسبی داشته باشد.

   ادامه مطلب ...

نمایش اعداد اعشاری در کدویژن

در بسیاری از پروژه ها نیاز است تا یک یا چند عدد را به صورت اعشاری بر روی LCD نمایش دهیم. همانطور که می دانید در codevision اعداد اعشاری با نوع float ذخیره می شوند. اما ممکن است هنگام نمایش اعداد اعشاری روی lcd با مشکلاتی مواجه شده باشید. برای نمایش اعداد اعشاری در avr به زبان C چندین راه وجود دارد. یکی از راه های پیش رو که استفاده از آن بسیار ساده است ، استفاده از تابع sprintf برای تبدیل اعداد اعشاری به رشته است.


 

ادامه مطلب ...

میکروکنترلر AVR چیست ؟

برای اینکه بتوانیم میکرو کنترلر AVR را تعریف نماییم باید در ابتدا مفهوم میکروکنترلر را درک نماییم.

میکرو کنترلر چیست ؟ 

میکروکنترلر یک مدار مجتمع یا چیپ الکترونیکی است که دارای CPU,حافظه رم ، رام و تعدادی ورودی خروجی قابل برنامه ریزی است. میکروکنترلر ها در واقع یک میکروکامپیوتر هستند که برای مصارف خاصی برنامه ریزی می شوند. میکرو کنترلر ها در انواع مختلف و برای مصارف مختلفی تولید می شوند. میکروکنترلر ها توسط کاربر قابل برنامه ریزی هستند که طبق برنامه کاربر می تواند تعریف کند اگر شرایط خاصی در ورودی اتفاق افتاد ، در خروجی اتفاق خاصی بیفتد.


  ادامه مطلب ...

Altium Designer v16.1.7 Build 188 + Library & Documentation - دانلود نرم افزار پیاده سازی شماتیک، طراحی PCB و آنالیز مدار آنالوگ

نرم افزار Altium Designer یا همان PROTEL DXP نرم افزار قدرتمندی است که برای پیاده سازی شماتیک، طراحی PCB و آنالیز مدارهای آنالوگ و برخی مدار های دیجیتالی طراحی شده است. یکی از مزایای این نرم افزار دسته بندی مناسب کتابخانه ها به نحوی است که با صرف زمان کوتاهی قطعه مورد نظر را خواهید یافت.

آنالیز مدارهای آنالوگ در پروتل، توسط تحلیل گر پی اسپایس انجام می شود. محیط طراحی PCB در پروتل، به دلیل داشتن کتابخانه هایی کامل و بدون نقص معروف است و این امر سبب رفاه بیشتر کاربر در حین طراحی انواع PCB با این نرم افزار، خواهد شد. در این نسخه امکان شبیه سازی و کد نویسی برخی از FPGA ها نیز فراهم شده است که زمان طراحی و پیاده سازی را حداقل می کند. نسخه جدید این نرم افزار حرفه ای دارای تحولات و پیشرفت های زیادی بوده که کار شما را برای طراحی نسل های بعدی مدارات الکترونیک بسیار ساده کرده است.

 

ادامه مطلب ...