Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

ماژول I2C درایور LCD متنی

LCD ها متنی یا alphanumeric برای راه اندازی حداقل به ۶ پین میکرو نیاز دارند و معمولا در اغلب پروژه ها ، یک پورت کامل به انها اختصاص داده می شود. بعضی مواقع شما با کمبود پین های میکرو مواجه میشوید و در آن زمان است که اهمیت این ماژول مشخص می گردد.

   این ماژول می تواند بواسطه ی پروتکل I2C تنها با استفاده از ۲ پین میکروکنترلر LCD متنی را برای شما راه اندازی نماید. خاصیت دیگر این ماژول آدرس پذیر بودن این ماژول است و می توانید در صورت نیاز تا ۸ عدد از این ماژول ها را توسط ۲ پین میکروکنترلر ، کنترل نمایید ، به عبارت دیگر می توانید بوسیله ی تنها  ۲ پین ، ۸ LCD متنی را راه اندازی کنید.

این ماژول بر پایه تراشه PCF8574 شرکت فیلیپس طراحی شده است که دیتا شیت این تراشه را از سایت تولید کننده می توانید دانلود نمایید.

قابلیت دیگر این ماژول کنترل بک لایت LCD بوسیله ی همان ۲ پین است. یعنی شما هم می توانید بر روش LCD بنویسید ، هم می توانید بک لایت LCD را خاموش و روشن نمایید.

این ماژول در حقیقت برای آردینو ( Arduino ) طراحی شده است ، اما به سادگی برای میکروکنترلر های AVR ، PIC و … نیز به نهایی قابل استفاده است.

این ماژول در ساخت برد ها نمونه یا Prototype ها نیز بسیار کار آمد است زیرا  به جای اتصال ۱۲ پین LCD تنها کافیست ۲ پین از میکرو و VCC و Gnd را به آن متصل نمایید و از آن به سادگی استفاده نمایید.

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین سه‌شنبه 11 مرداد 1401 ساعت 17:33

سلام
ممنونم بابت آموزش خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد