Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

کتابخانه ماژول I2C LCD متنی PCF8574 برای کدویژن

ماژول I2C ال سی دی متنی که قبلا معرفی شد ( برای مطالعه اینجا کلیک کنید )  یک ماژول بسیار کارآمد و پرکاربرد در پروژه هاست. با استفاده از این ماژول که بر مبنای آی سی PCF8574 ساخت شرکت فیلیپس طراحی شده است ، می توانید تنها با استفاده از ۴ سیم شامل ۲ سیم تغذیه و ۲ سیم دیتا ، ال سی دی های متنی (alphanumeric) را راه اندازی نمایید. این ماژول برای برد های آردینو طراحی شده است اما این ماژول وسوسه برانگیز من را بر آنداشت تا در محیط کدویژن نیز از آن استفاده کنم ، اما شوربختانه هرچه به دنبال کتابخانه این ماژول برای کدویژن گشتم چیزی نیافتم و در نهایت مجبور به نوشتن کتابخانه ای برای این ماژول جذاب شدم.

 

 کتابخانه تهیه شده دارای توابع lcd_init ، lcd_clear , lcd_gotoxy(), lcd_putchar(), lcd_puts() می باشد و سعی شده اکثر قسمت ها مطابق با توابع alcd طراحی شود تا دوستان عزیز برای فراگیری توابع این کتابخانه از مطالعه راهنما و نمونه کد ها بی نیاز باشند.

در ادامه می توانید فایل زیپ شده این کتابخانه را دانلود کنید که در داخل پوشه کتابخانه ۲ فولدر به نام های LIB و INC مشاهده می کنید ، برای استفاده از کتابخانه این فولدر ها و محتویات این فولدر ها را به محل نصب کدویژن کپی کنید. ( منظور از محل نصب کدویژن پوشه CVAVR است نه پوشه BIN ، یعنی پوشه ای که به شکل زیر است )

پس از کپی شدن فایل ها ، به سادگی می توانید از این LCD استفاده نمایید. کافیست ابتدا در قسمت سرآیند ها فایل <i2clcd.h> را مانند شکل زیر فراخوانی کنید .

درون فایل i2clcd.h به صورت پیشفرض پورت C به عنوان پورت I2C و پین ۰ به عنوان SCL و پین ۱ به عنوان SDA در نظر گرفته شده است. در صورتی که قصد تغییر پورت را دارید ، کافیست تا درون فایل i2clcd.h تغییرات را اعمال فرمایید، در غیر اینصورت با دستور lcd_init() برنامه LCD شما را شناسایی نموده و با دستورات lcd_putchar و lcd_puts همانند توابع LCD متنی بر روی LCD متن بنویسید. تابع lcd_clear برای پاک کردن LCD و تابع lcd_gotoxy() نیز برای تعیین موقعیت کرسر در اختیار شماست.

نمونه ای از راه اندازی lcd با این کتابخانه را در عکس زیر مشاهده می نمایید.

کتابخانه کدویژن ماژول I2C LCD درایور یا کوله پشتی LCD متنی ( lcd backpack ) را می توانید از این قسمت زیر دانلود فرمایید.

منبع: diginic

نظرات 2 + ارسال نظر
ابراهیم ژاله رو یکشنبه 22 خرداد 1401 ساعت 18:51

سلام این کد متاسفانه کار نمیکند در واقع ارتباط i2cبرقرار نمیشه؟

حمید صادقی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 ساعت 19:03

سلام// ممنون از زحماتتون
ولی وقتی تو خط پایین چیزی بنویسم
بازم تو خط اول چاپ میکنه
از gotoxy هم درست مثل شما استفاده کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد