Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

برنامه‌نویس‌ها چطور دارن دنیا رو تغییر میدن؟

فناوری داره با سرعت زیادی تغییرات اساسی ایجاد میکنه و هیچ شکی در این نیست. اما در این بین سهم برنامه‌نویس‌ها در ایجاد این تغییرات رو نمی‌شه انکار کرد.  اون‌ها امکان دست‌یابی به چیزهای زیادی رو فراهم کردند و در اینجا ما می‌خوایم براتون بگیم که برنامه‌نویس‌ها امروز چطور دارن دنیا رو عوض می‌کنن.


 از زمان شروع سینما همیشه تفسیرهای خیالی از آینده رو در فیلم‌ها دیدیم. از ماشین و حتی اسکوتر پرنده تا ربات‌های باهوشی که حرف می‌زنن و خودشون رو از آدم‌ها بالاتر می‌دونن، اما حالا اون خیال‌ها و صحبت‌ها آروم گرفته و اینطور به نظر میاد که بالاخره «آینده واقعی» داره از راه می‌رسه.

این وسط نباید نقش برنامه‌نویس‌ها و مهندس‌ها رو فراموش کرد، به‌خصوص نسل جدید برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهنده‌ها که در دهه گذشته با کار سخت توسعهٔ فناوری رو متحول کردن.

اگر ده سال پیش رو به خاطر بیارید، می‌بینید که توی این مدت با ظهور دستگاه‌های همراه و اپلیکیشن‌ها، موتورهای جستجو مثل گوگل، پیشرفت‌ در توسعه دستگاه‌های پزشکی، شبکه‌های اجتماعی و همچنین همه اپلیکیشن‌های جدید سیستم‌ عامل‌ها، ما وارد به عصر جدیدی شدیم. برنامه‌نویس‌ها این وسط چه کار کردن و برای آینده ما چه شگفتی‌هایی در سر دارن؟

۱. حرکت‌پذیری بیشتر و صرفه‌جویی در وقت

این‌ها همون فناوری‌هایی است که توانایی ما رو برای حرکت بیشتر افزایش می‌ده و در نتیجه به ما امکان می‌ده تا در وقت‌مون صرفه‌جویی کنیم. آیا می‌تونی میزان زمانی که هر روز دستگاه‌های همراه برات صرفه‌جویی می‌کنن رو در مقایسه با روزگار گذشته بگی؟

بیاید به زمانی فکر کنیم که هر ساله از طریق خودکار کردن و ساده‌سازی فرآیندها با استفاده از اپ‌ها صرفه‌جویی می‌شه.

اگر بگیم این زمان صرفه‌جویی شده به پیشرفت اختصاص داده می‌شه، در نتیجه نه فقط صرفه‌جویی شده بلکه از اون زمان سود اضافه‌ای هم می‌بریم. بنابراین فناوری داره نرخ پیشرفت ما رو به طور تصاعدی افزایش می‌ده.

۲. معرفی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

در سال ۲۰۱۶ بود که دستگاه‌های شگفت‌انگیز واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) برجسته شدن. یکی دیگه از اون چیزهایی که زمانی در خیال ما بود.

واقعیت افزوده یا Augmented Reality دسته‌ای از فناوری‌ها است که به محیط اطراف ما اطلاعاتی اضافه می‌کنن که در واقعیت وجود نداره، مثلا بتونی دوربینت رو به سمت یه بنای تاریخی بگیری و تاریچه‌اش روی صفحه ظاهر بشه. بازی معروف پوکمون گو هم از همین دسته است. واقعیت مجازی یا Virtual Reality اما فضای کاملا جدیدی می‌سازه که گاهی هیچ محدودیتی نداره. امروز شرکت‌های مختلف مشغول توسعه انواع ابزارها و عینک‌ها و برنامه‌های واقعیت مجازی هستن و در آینده نزدیک بخش بزرگی از دنیای ما رو شکل می‌ده.

در حقیقت برنامه‌نویس‌ها و مهندس‌ها هستن که در پشت صحنه دارن به شدت مشغولن و داستان‌های علمی تخیلی رو به واقعیت تبدیل می‌کنن.

۳. راحت‌تر کردن بهداشت و سلامت

تقریباً ۱۰۰ هزار اپلیکیشن پزشکی و سلامت وجود دارن که با سیستم‌عامل‌هایی مثل اندروید و iOS سازگار هستند. بنابراین دیگه برای بیماران و پزشک‌ها سخت نیست که اطلاعاتی رو بدست بیارن، با همدیگه ارتباط برقرار کنن، یادداشت‌برداری کنن، پرونده‌ها ی پزشکی رو پیگیری کنن، و طیف وسیعی از کارها رو در ارتباط با سلامت و بهداشت خودشون انجام بدن.

ابزارهای کنترل ضربان، سنجش کیفیت خواب، شمردن گام‌ها و برنامه ورزشی ما همین حالا کاملا باب شده و خیلی‌ها از این امکانات استفاده می‌کنن. به این ترتیب تقریباً مشخصه که گسترش و ابتکارات امروز، بهداشت و سلامت رو وارد عصر جدیدی از کارآیی و راحتی کرده.

۴. اینترنت چیزها

موج جدیدی از دستگاه‌هایی در راه هست که قراره به تمام گوشه‌های زندگی ما نفوذ کنه. همه چیز اطراف ما قراره هوشمند بشه و به اینترنت متصل باشه. می‌تونیم با کامپیوتر و گوشی و تبلت خودمون ریز به ریز کارهای همه وسائل خونه و محیط رو تحت کنترل بگیریم و به دلخواه خودمون تنظیم کنیم. مثل دستگاه چایی‌ساز که وقتی توی راه خونه هستیم از راه دور روشن می‌کنیم تا وقتی رسیدیم خونه سریع چای آماده بشه، و یخچال هم وسط راه به ما خبر می‌ده که نون و تخم‌مرغ نداره و باید بخریم.

۵. افزایش هوشمندی ما

شاید بگی این از اون حرف‌هاست، اما ابداً نمی‌شه این موضوع رو زیر سوال برد که برنامه‌نویس‌ها تمام تلاششون رو کردن و فناوری‌های مختلفی رو به خانه‌های ما آوردن؛ همین فناوری‌ها به افزایش هوش کلی جامعه کمک کرده. به این ترتیب ما با چالش‌هایی روبرو می‌شیم که در شرایط دیگه‌ای با آنها مواجه نمی‌شدیم.

خب پس حالا که برنامه‌نویسی اینقدر مهمه و چنین تاثیری بر دنیا داره، چطوره که خود تو هم شروع کنی؟

همه ما می‌تونیم در این آینده نقش داشته باشیم و به توسعه و رشد این فناوری‌های هیجان‌انگیز کمک کنیم. اگر برنامه‌نویسی بلد نیستی، آشنایی با اصول الگوریتم و برنامه‌نویسی پایه شروع خوبیه، و حتی برای آدم‌هایی که قصد برنامه‌نویس شدن ندارن هم لازمه.

می‌تونی طراحی وبسایت یاد بگیری و سایت‌های جالب و جدید خلق کنی. لازمه که HTML و CSS رو بلد باشی و می‌تونی زبان‌های برنامه‌نویسی وب مثل PHP و جاوا اسکریپت یاد بگیری و به این وبسایت‌های مدرن قدرت بدی.

می‌تونی برنامه‌نویسی اپلیکیشن و موبایل یاد بگیری و به موج اپ‌های جدید و نوآورانه‌ای بپیوندی که این روزها دارن دنیای ما رو تغییر می‌دن. می‌تونی برنامه‌نویسی اندروید رو از سطح پایه شروع کنی، یا حتی با زبان BASIC، یا اگر برای آیفون و آیپد می‌خوای بنویسی، بیسیک و سوییفت مقدماتی برای iOS شروع خوبیه.

می‌تونی اپلیکیشن بنویسی، یا با برنامه‌نویسی سخت‌افزار به استقبال اینترنت چیزها بری. زبان C# زبان سطح بالا و خیلی قدرتمندیه که کارهای زیادی می‌تونی با اون بکنی. می‌تونی زبان C++ کار کنی، زبانی که بهت امکان هر کاری رو می‌ده. و می‌تونی کار با ماژول‌های سخت‌افزاری مثل میکروکنترلر آردوینو رو یاد بگیری و برای خودت شروع به ساختن وسایل جالب کنی.

انواع کارهایی که می‌شه با دانش برنامه‌نویسی کرد هیجان‌انگیزه. هرکدوم از ما می‌تونیم به همین راحتی نقش خودمون رو در آینده شگفت‌انگیزی که در راهه بازی کنیم.

منبع: فرانش


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد