Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

۲۵ چیزی که باید زودتر می‌دانستم

 اُراکل دلفی روزی سقراط را داناترین مرد روی زمین خواند. سقراط بی‌درنگ از این اتفاق به او گفت که اشتباه می‌کند و پاسخی داد که تا امروز شهرت خود را حفظ کرده‌ است.

او گفت:«من فقط یک چیز می‌دانم، اینکه هیچ‌ چیز نمی‌دانم»!

 

به‌نظرت، چطور یک متفکر اسطوره‌ای که از پایه‌گذاران فلسفه مدرن است خود را نادان خطاب می‌کند؟ این تناقض بزرگ را من شاید وقتی ۱۴-۱۵ سالم بود برای اولین بار وقتی که معلم مدرسه‌ام گفت متوجهش شدم. در طول سا‌ل‌ها از آدم‌های بزرگ زیادی این جمله را باز شنیدم اما معنایش هیچوقت برایم تغییر نکرد: اینکه هرچقدر هم که آدم تحصیل کرده و اصلا نمره بیست کلاس هم که باشی باز می‌توانی از هرکس و هرچیزی مفاهیم و تجربیات تازه یادبگیری!

  

 هر نفر، یک دوره آموزشی

یادگیری از اشتباهات گذشته‌ام را خیلی دوست‌ دارم اما می‌دانی چه چیزی از آن برایم جذاب‌تر است؟ یادگیری از اشتباهات دیگران! حضور آدم‌های مختلف در زندگی ما یک نعمت است که تقریبا همه از آن برخورداریم و می‌توانیم به‌طور مداوم از آن استفاده کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید مهم‌ترین چیزهایی است که من از دیگران و کتاب‌هایی که خوانده‌ام یادگرفته‌ام. برخی از آن‌ها را قطعا شما می‌دانید و برای یادگرفتن‌شان هم زحمت زیادی کشیده‌اید اما خوب است تا باز این لیست را مرور کنیم؛ چون به هرحال تجربه کردن همه این موارد به‌طور شخصی کار عاقلانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد و بسیار هم زمان‌بر است.

ضمن اینکه ما هرچیزی که را که سریع‌تر یادمی‌گیریم زودتر و بیشتر هم آن را فراموش می‌کنیم. برای همین باید در چنین فرصت‌هایی تجربیات ارزشمندمان را به خود یادآوری کنیم.

 

  • ۱- کشمکش با مشکلات چیز بدی نیست!

هیچ‌وقت نگویید بیشتر از این نمی‌توانم… . بلکه بگویید بیشتر می‌خواهم! هر مشکل، فرصتی تازه برای رشد است. رشدی که بین شما و افراد تمایز ایجاد می‌کند.

 

  • ۲- غر نزنید

ایراد گرفتن از زمین و زمان یا همان غر زدن خودمان، بهترین راه برای تلف کردن وقت ارزشمندتان است. پس از این به بعد یا کاری برای یک مساله انجام دهید یا درموردش حرف نزنید.

 

  • ۳- با افرادی که دوستشان دارید وقت بگذرانید

درمورد خانواده و بهترین دوستان‌تان حرف می‌زنیم. اگر خانواده‌ای ندارید یکی بسازید. یادتان باشد که بسیاری از افرادی که هر روزه می‌بینید شبیه به توریست‌هایی در زندگی‌ شما هستند که روزی می‌روند اما خانواده مادام‌العمر است و به آسانی هم به‌دست نمی‌آید.

 

 

  • ۴- اگر عاشق نیستید رابطه‌ای را آغاز نکنید

صرفا برای اینکه شانس‌ خود را امتحان کنید خود را درگیر یک ارتباط عاطفی نکنید. اینکار ایده خوبی نیست. شما بالاخره یا عاشق کسی هستید یا نیستید پس نه خودتان را گول بزنید و نه طرف مقابل را.

 

  • ۵- روزانه ورزش کنید

این مساله را من تا همین چندوقت پیش جدی نمی‌گرفتم. یک بدن سالم جایی است که همه‌چیز زندگی شما از آن آغاز می‌شود. نگویید نمی‌شود یا وقت ندارم. اگر نمی‌توانید یک بدن سالم برای خودتان بسازید پس کلا چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟

 

 

  • ۶- بنویسید

نوشتن خاطرات برای دختر بچه‌ها نیست این تصورات از ذهن‌ها بریزید بیرون. نوشتن اتفاقات روزمره زندگی‌تان به شما کمک می‌کند بهتر فکر کنید و روند احساسات خود را مدیریت کنید. لازم نیست نویسنده باشید. فقط باید برای زندگی‌ خود و اتفاقات روزمره‌تان ارزش بیشتری قائل شوید تا ثبت‌شان کنید.

 

  • ۷- قدردان باشید

از هرچیز و هرکس تشکر کنید. کوچکترین چیزهای خوب را جدی‌ بگیرید. با اینکار می‌توانید قدردانی را به عادتی خوب برای داشتن زندگی شاد مبدل کنید.

 

  • ۸- به تصورات دیگران کاری نداشته باشید

همه ما در آخر خواهیم مُرد. با این وجود، به‌نظرت واقعا مهم است که دیگران درمورد تو، اهداف و کارهایت چه فکر می‌کنند؟!

 

  • ۹- با عقلانیت ریسک‌های بیشتری را بپذیرید

شاید رفتن به دنبال خطر به عواقبی منجر شود اما قطعا ترسو بودن آدم را به هیچ‌جا نمی‌رساند. همان‌طور که ما همیشه گفته‌ایم:«ترس، سرآغاز شکسته!». پس شروع کنید.

 

  • ۱۰- برای حرفه خود یک صنعت انتخاب کنید نه یک شغل

وقتی می‌خواهید در کار به‌خصوصی خوب و موفق باشید باید سال‌های سال برایش وقت بگذارید. اگر مکرر از یک صنعت به صنعت دیگری و از یک حوزه به حوزه کاری دیگری جابه‌جا شوید تخصص کافی پیدا نخواهید کرد. یک حوزه حرفه‌ای که دوستش دارید را شروع کنید تا ببینید که در نهایت بهترین نقش را در آن ایفا خواهید کرد.

 

  • ۱۱- پیشروی‌ها را مدیریت کنید

گاهی آدم در جمع‌ها و شرایطی قرار می‌گیرد که همه فقط به یکدیگر نگاه می‌کنند و نمی‌دانند که چه باید کرد. در چنین مواقعی رهبری مسیر را به عهده بگیرید. شما می‌توانید یک مدیر یا پیشوا باشید اما اگر بخواهید. پیشتازی دیگران نه یک عنوان است و نه یک مسیر، بلکه انتخابی است که شما در درون‌تان می‌گیرید!

 

  • ۱۲- پول مهم‌ترین چیز نیست

به خودتان یاد دهید که به پول اهمیت ندهید، درعوض تمرکزتان را روی ارزش‌ها بگذارید. این فقط شامل پول نقد و حساب بانکی‌تان نمی‌شود، پس به وسایل و چیزهایی که صاحبشان هستید هم وابسته نشوید، وگرنه روزی آن‌ها صاحب شما خواهند شد.

 

  • ۱۳- مهربان باشید

منظور از مهربان بودن، حساس بودن نیست. اشتباه نکنید. فقط با دنیا و دیگران نرم‌تر باشید. برای موفقیت لازم نیست به‌دیگران توهین یا نقطه‌ ضعفی از آن‌ها پیدا کنید.

 

  • ۱۴- هر روز چیزی تازه یادبگیرید

هوشیارتر باشید تا هم بهتر زنده ‌بمانید هم بهتر زندگی کنید. لازمه هوشیاری هم یادگیری مداوم است. البته قرار نیست همیشه کتاب بخوانید بلکه باید بیشتر به بخش‌های مختلف محیط و حتی عمرتان توجه کنید. یعنی از گذشته و اشتباهاتان و همینطور آدم‌های اطراف تا می‌توانید یادبگیرید.

 

  • ۱۵- قبل از آنکه خسته شوید استراحت کنید

حتی اگر عاشق کارتان هستید و هر روز برایتان شبیه به یک مسافرت یا روز تعطیل خوب می‌ماند باید حواستان باشد که به موقع استراحت کنید. ما انسان‌ هستیم نه ربات. این را هیچکدامان نباید فراموش کنیم.

 

  • ۱۶- کمتر قضاوت کنید

مسخره است اگر بگوییم اصلا قضاوت نکنید چون چه بخواهیم یا نه، روزانه بخش زیادی از حواس ما درگیر قضاوت کردن افراد و مسائل مختلف است. اما این هم به‌این معنی نیست که خود را قاضی دنیا بدانیم. ضمن اینکه چون دیگران تصمیم متفاوتی نسبت به ما می‌گیرند به این معنی نیست که اشتباه می‌کنند!

 

  • ۱۷- به دیگران هم فکر کنید

همه ما قبض برق و گاز داریم؛ همه ما روابط دوستانه و عاطفی داریم که در بستر آن‌ها مشکلات متعددی وجود دارد. پس فقط به خودتان فکر نکنید و گاهی دیگران را هم درنظر بگیرید. بعضی‌ها کلید داشتن یک زندگی و ذهن آرام را تنها در این نکته دیده‌اند.

 

  • ۱۸- بی‌چشم داشت ببخشید

برای هرکاری که می‌کنید لازم نیست در ذهن‌تان حساب‌و‌کتاب کنید. اینکه چقدر دیگران به شما بدهکارند. در غیر این‌صورت آدم تلخی خواهید شد و تلخ بودن، هیچ‌جای دنیا مزیت نیست.

 

  • ۱۹- هیچ جواب نهایی وجود ندارد

ما هم مثل سایر موجودات در حال طی کردن سفر خودمان هستیم و در این راه چیزهای زیادی هست که از آن‌ها سر نمی‌آوریم. کنجکاوی عالی است اما نیازی نیست همه‌چیز را بفهمیم. از مسیر لذت ببرید.

 

  • ۲۰- از چیزهای کوچک شاد شوید

من به شخصه کلیشه‌ها را دوست دارم، چرا که احساساتی همگانی در زندگی ما به شمار می‌روند. شما هم آن‌ها را بپذیرید و از لحظه‌ها و خنده‌های کوچک شاد شوید و لذت‌های پنهان و اندک را قدر بدانید.

 

  • ۲۱- خودتان را خیلی جدی نگیرید

بله! میفهمم شما هم یک شخصیت مستقل هستید و مردم باید برایتان ارزش قائل باشند اما در نهایت همه ما مثل مورچه‌هایی می‌مانیم که دنبال چیزی مشترک می‌گردیم. این یعنی هیچ‌گاه یادتان نرود که دنیا دور پاشنه شما حرکت نمی‌کند.

 

  • ۲۲- دیگران را کمتر سرزنش کنید

اتفاقات ناخوشایند همه‌جا و به‌دست همه رخ می‌دهند. لازم نیست از صبح تا شب وقت و اعصاب خود را برای گرفتن مچ دیگران یا حتی مچ خودتان سپری کنید. شما هم انسانید و اشتباه می‌کنید.

 

  • ۲۳- چیزی بسازید

نه برای آنکه میراثی درست کنید، بلکه برای دل خودتان هم که شده یادبگیرید آهنگ بسازید، کتاب بنویسید، یک چیز را نجاری کنید. با اینکار احساس بهتری درمورد خودتان خواهید داشت. به علاوه اینکه می‌توانید ساخته‌هایتان را به دیگران هدیه دهید.

 

  • ۲۴- خیلی به اعماق گذشته‌تان نروید

یادآوری اتفاقات و اشتباهات گذشته فقط برای یک کار بیشتر خوب نیست و آن هم یادگرفتن است!

 

  • ۲۵- کاری کن!

فقط حرف نزنیم. گاهی عمل کنیم. اگر فقط یک گوشه بشینیم و دست روی دست بگذاریم هیچ نتیجه برای دیدن نخواهیم داشت.

 

شاید شما چیزهای بیشتری بدانید اما من و سقراط می‌دانیم که هیچ چیز نمی‌دانیم. برای همین همیشه باید یادبگیریم!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد