Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

IoT یا اینترنت اشیاء

Internet Of Things یا IoT چیست؟

اینترنت اشیاء یا IoT ، به شبکه از اشیا فیزیکی شامل دستگاه ها ، اتومبیل ها ، ساختمان ها و موارد دیگری گفته می شود که بوسیله ی مجموعه ای نرم افزار ها و سخت افزار های الکترونیکی ، سنسور ها و ارتباط با شبکه می توانند اطلاعات را جمع آوری و با یکدیگر مبادله نمایند. IoT کمک می کند تا اشیاء بتوانند برخی رخداد ها را حس کنند و با استفاده از ساختار های شبکه موجود از راه دور کنترل شوند. IoT این فرصت را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا برنامه های کامپیوتری نمود بیشتری در دنیای فیزیکی پیدا کنند و مزایایی مانند افزایش بهره وری ، دقت بیشتر و صرفه اقتصادی را به همراه دارد.

 

 زمانی که IoT به تکامل برسد و شامل مجموعه ای گسترده از سنسور ها و بازوهای اجرایی شود ، تکنولوژی های دیگر مانند شبکه توزیع نیروی هوشمند ، خانه هوشمند ، حمل و نقل هوشمند و شهر هوشمند را نیز در بر خواهد گرفت. با اینکه در ساختار IoT هر شئ به صورت یکتا شناخته می شود اما بواسطه شبکه اینترنت می تواند با اشیاء دیگر ارتباط برقرار کند. متخصصان پیش بینی می کنند در سال 2020 تعداد اشیائی که به IoT تجهیز شده اند به 50 میلیارد وسیله در سطح جهان خواهد رسید.

 IoT از کجا شروع شد؟

برای نخستین بار در سال 1999 کوین اشتون کارافرین انگلیسی از شبکه جهانی اشیاء متصل به هم سخن به میان آورد و به همین علت اینترنت اشیاء منسوب به ایشان است، هرچند پیش از آقای اشتون نیز در این زمینه کارهایی صورت گرفته بود اما همگی به صورت موردی  و مقطعی بود و هیچ یک سیستم یا شبکه ای جهانی برای اتصال اشیاء را پیشنهاد نمی داد.

اولین دستگاه متصل به اینترنت در سال 1982 در دانشگاه کارنگی ملون ساخته شد. این دستگاه که یک ماشین فروش نوشابه ویرایش شده بود می توانست موجودی نوشابه ها و دمای نوشابه های را از طریق اینترنت گزارش دهد.

 IoT چه کاربرد های دارد؟

کلمه شئ در عبارت اینترنت اشیاء، به نمایندگی از طیف گسترده ای از وسایل ایفای نقش می کند، چیپ هایی که به منظور کنترل سلامت در بدن کارگذاشته می شوند ، سنسور های خودرو ، اجزای یک خانه مانند لامپ ها ، در ها ، وسایل آشپزخانه و هر شئی که در زندگی کاربرد دارد را می توان در IoT جای داد.

مؤسسه تحقیقات و مشاوره تکنولوژی گارتنر پیش بینی می کند در سال 2020 در حدود 20 میلیارد شئ متصل به اینترنت در جهان وجود داشته باشد.

دولت انگلیس در سال 2015 مبلغ 40 میلیون پوند را به تحقیقات در زمینه IoT : Internet Of Things تخصیص داد.

 نقش IPv6 در IoT

از آنجا که آی پی های فعلی که ساختاری مشابه 255.255.255.255 دارند تنها برای آدرس دهی حدود 4 میلیارد وسیله قابل استفاده است ، ضروری است با فراگیر شدن IoT از IPv6 که دارای فرمتی 128 بیتی به صورت 2001:0db8:0000:0042:0000:8a2e:0370:7334 است برای آدرس دهی وسایل استفاده شود که می توان با این پروتکل تقریبا 3.4×1038 وسیله را آدرس دهی نمود که 7.9×1028 برابر تعداد وسیله هایی است که می توان با ipv4 آدرس دهی نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد