Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

نصب رزبین بر روی رزبری پای در ویندوز

رزبری‌پای یک مینی کامپیوتر بسیار کوچک به اندازه‌ی کف دستان شما می‌باشد که به راحتی در جیبتان جا می‌شود و می‌توانید آن را  با قیمت باورنکردنی ۳۵-۴۰ دلار (حدود ۱۷۰ هزار تومان) خریداری کنید. این مینی کامپیوتر را می توانید به وسیله کابل HDMI  و یا AV  به مانیتور و یا تلویزیون خانگی خود متصل کنید. بر روی رزبری پای۲ و ۳ ،  ۴ عدد پورت USB تعبیه شده است که قادر خواهید بود به آن دیوایس‌های نظیر موس ، کیبورد ،‌فلش ، دانگل وای‌فای و  … را متصل کنید و همچنین به وسیله‌ی پورت اترنت قرار گرفته بر این روی برد می‌توانید به اینترنت متصل شوید و حتی رزبری خود را از راه دور کنترل کنید. 

  به وسیله‌ی رزبری‌پای قدرتمند و ارزانی که در اخیتار دارید می‌توانید مدیاسنتر خانگی‌ ، اینترنت رادیویی و سرور VPN را با قیمتی بسیار پایین راه‌اندازی کنید. قبل از شروع  هر کاری با رزبری می‌بایست بر روی آن سیستم عامل مخصوص خود را نصب و کانفیگ‌های مختص به آن را انجام دهیم؛ که امروز در این پست قصد داریم طریقه نصب سیستم‌عامل رزبین که در حال حاضر محبوب ترین سیستم عامل برای رزبری پای محسوب می‌شود در سیستم‌ عامل ویندوز را به شما‌ آموزش دهیم.همچنین می‌توانید آموزش نصب رزبین بر روی رزبری‌ پای در سیستم عامل گنو/لینوکس را که توسط استاد بنده جناب  مهندس مجید سلامت تهیه شده است را در لینک زیر مشاهده کنید. 

 

آموزش نصب رزبین برای رزبری پای ۲ در سیستم عامل گنو/لینوکس


به چه چیز‌هایی نیاز دارید؟

درسته که رزبری پای یک  کامپیوتر تقریبا کامل است ولی به هر حال برای راه‌اندازی  نیاز به وسایل جانبی دارد که خدمتتون معرفی می‌کنم:

  • مانیتوری که از پورت HDMI پشتیبانی کند و اگر هم مانیتور شما همچین قابلیتی ندارد می‌توانید از مبدل vga به HDMI  استفاده کنید که ما در این آموزش برای بهره بردن از رزولوشن بیشتر و کیفیت تصویر بهتر از مانیتوری با پشتیبانی از پورت HDMI استفاده می‌کنیم.
  • کابل HDMI
  • یک عدد SD کارد کلاس ۱۰ که از نظر حافظه می‌تواند بین ۴ الی ۳۲ گیگ باشد. بنده میکرو SD با ظرفیت ۸ گیگ پیشنهاد میکنم چون ۴ گیگ پس از نصب رزبین فضای کمی برای نصب برنامه‌های جانبی در اختیار شما قرار می‌دهد و بالای ۸ گیگ هم فقط برای موارد خاص استفاده می‌شود.
  • موس و کیبورد USB :تمام موس و کیبورد‌های استاندار توسط رزبری‌پای پشتیبانی می‌شود.موس و کیبورد وایرلس برای من جواب دادن ولی توصیه میشود که در صورتی که اولین بار است که تجربه‌ی استفاده از رزبری را دارید  ، از تجهیزات وایرلس استفاده نکیند و بگذارید بعد از اولین بوت از آن‌ها استفاده کنید.
  • یک عدد کابل اترنت: هر کابل اترنت استانداری را می‌توانید استفاده کنید و مدل‌های مختلف با هم تفاوتی ندارند.
  • یک عدد آداپتور ۵ ولت ۲۰۰۰ میلی آمپر : البته می توانید از شارژر اسمارت فون هایی که دارای خروجی حداقل ۷۰۰ میلی آمپر هم هستند استفاده کنید.

 چگونه سیستم عامل رزبین را نصب کنیم؟

شما می توانید بر روی رزبری‌پای خود تمام سیستم‌ عامل‌هایی که بنیاد رزبری‌پای پشتیبانی می‌کند نظیر نوبز ، رزبین ، اوبونتو ماته ،  ویندوز IOT  و … را نصب کنید.  که همانطور که گفته شد در این آموزش ما از سیستم عامل رزبین استفاده می‌کنیم/ رزبین یک سیتسم عامل گنو/لینوکس است که از توزیع محبوب دبیان به عنوان پایه یا Base استفاده می‌کند . رزبین در حال حاضر محبوب ترین سیستم عامل برای رزبری پای محسوب می‌شود و خود بنیاد نیز بیشترین تمرکز خود را بر روی این سیستم عامل قرار داده است.

 

مرحله اول : آماده سازی SD کارد

اولین کاری که باید انجام دهید ، آماده سازی  میکرو SD می باشد. این آماده سازی شامل فرمت کردن  SD کارد   و رایت کردن فایل ایمیج سیستم عامل رزبین  بر روی SD کارد می‌باشد.برای اینکه بتوانیم SD کارد را به بهترین نحو فرمت کنیم از نرم افزار  SD formatter استفاده می‌کنیم. این نرم‌افزار را از لینک زیر دانلود و سپس نصب نمایید.

دانلود نرم افزار  SD formatter

پس از نصب نرم افزار ، میکرو SD را داخل رایانه قرار دهید و سپس نرم  افزار SD formatter را اجرا کنید.در منوی کشویی Drive لیست تمامی فلش داریو و SD کار‌های متصل به کامپیوتر موجود می‌باشد که شما باید SD مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

 

سپس برای در اختیار گرفتن تمای فضای SD کارد بر روی option کلیک کنید و در پنجره باز شده format size adjustment را بر روی on تنظیم کنید. بر روی ok کلیک کنید و در نهایت نیز format را انتخاب نمایید.

 

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

 

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

  

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

 

مرحله دوم: دانلود سیستم‌ عامل رزبین و آماده سازی آن

  • آخرین نسخه‌ی سیستم عامل رزبین ویرایش جسی را از سایت بنیاد رزبریدانلود کنید و سپس آن را از حالت فشرده خارج نموده تا به  فایلی با پسوند .img   برسید.
  • اکنون باید فایل سیستم عامل که دارای پسوند .img می‌باشد را بر روی SD کارد رایت کنید که ما برای این کار از نرم افزار wim32DiskImager استفاده می‌کنیم. این نرم افزار را دانلود و نصب کنید.
  • exe را که قبلا آن را دانلود کردید اجرا کنید ( در ویندوز ۷ ، ۸ و ۱۰ بر روی Win32DiskImager.exe راست کلیک کنید و سپس  Run as Administrator را انتخاب کنید.)
  • اگر SD کارد شما به صورت خودکار توسط برنامه شناخته نشد ، در سمت راست برنامه ، منوی کشویی “device ” را‌ باز کنید و سپس SD خود را انتخاب کنید.
نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

  •  در قسمت image file  برنامه ، بر روی آیکن کوچک پوشه کلیک کنید و سپس فایل سیستم عامل رزبینی  که قبلا آن را دانلود و از حالت فشرده خارج کرده بودید ، انتخاب  کنید . ( این فایل دارای پسوند .img   می باشد)
نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

  •  اکنون بر روی دکمه write کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات رایت کردن سیستم عامل رزبین بر روی SD انجام شود. پس از پایان یافتن با کلیک راست کردن بر روی SD در my computer و انتخاب گزینه safely eject می توانید SD را از رایانه جدا کنید .هم اکنون سیستم عامل شما حاضر است و می بایست SD را درون اسلات برد رزبری قرار دهید.

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

نصب رزبین بر روی رزبری پای – raspbian raspberry pi

مرحله سوم: راه اندازی

اتصالات تجهزات جانبی مانند موس و کیبورد به رزبری‌پای بسیار ساده می‌باشد و نیاز به آموزش خاصی ندارند.برای شروع کابل HMDI  را از رزبری به مانیتور متصل می‌کنیم.اگر مانیتور شما دارای ورودی آنالوگ می‌باشد  جک مرتبط با تصویر را به جک تصویر مانیتور و جک ۳٫۵ میلی متری مرتبط با صدا را به جک اسپیکر ها متصل کنید.اگر هم قصد دارید رزبری را به اینترنت متصل کنید ، به وسیله ی یک کابل لن رزبری را به روتر و یا مودم خود وصل کنید.

و در اخر باید یک عدد آداپتور ۵ ولت با حداقل جریان خروجی ۷۰۰ میلی آمپر را به رزبری متصل کنید.اگر آداپتوری با این مشخصات در دسترس ندارید می توانید از شارژر اسمارت فون ها استفاده کنید. پس از متصل کردن آداپتور به پورت مینی USB  ، چراغ پاور بر روی رزبری روشن می شود و رزبری شروع به بوت شدن می کند. اولین بوت مقداری زمان می برد چون زمان بیشتری برای ساخت دایرکتوری ها برای اولین بار نیاز دارد تا سیستم عامل کاملا آماده شود.


مرحله چهار: کانفیگ کردن رزبری

پس از اولین بوتمی توانید رزبری خود را  کانفیگ کنید .برای مثال پسوورد  یا نام کاربری را تعویض کنید و یا اینکه پروتکل‌های I2c  یا spi  را فعال کنید. برای این منظور باید از قسمت MENU  وارد preferences شوید و raspberry pi configuration  را انتخاب کنید. با باز شدن پنجره‌‌ی کانفیگ می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید و سپس بر روی OK کلیک کنید.دقت داشته باشید که پس هر بار کانفیگ ، پیغامی به عنوان rebot  رزبری دریافت می‌کنید که حتما باید با آن موافقت کنید تا تنظیمات مورد نظر شما اعمال شود.

در صورتی که در هر یک از مراحل کار  با درخواست یوزرنیم یا پسوورد مواجه شدید  می‌بایست از پسوورد و یوزر نیم  پیش فرض رزبری استفاده کنید:

 

Username: pi
Password: raspberry

  

اکنون تمام مراحل به پایان رسیده است و سیستم عال رزبین بر روی رزبری شما قابل استفاده می‌باشد. 


منبع: digispark.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد