Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

معرفی ماژول بلوتوث hc-05

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در پروژه های میکروکنترلری بخواهید مدارتان را از طریق گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر کنترل کنید یا داده هایی را از مدارتان دریافت کنید. بدون شک یکی از ساده ترین راه هایی که پیش روی شماست ، تبادل اطلاعات بوسیله ی بلوتوث ( Bluetooth  ) است. در نگاه اول شاید کمی پیچیده به نظر برسد، اما بوسیله ی ماژول بلوتوث hc05 یا hc06 به سادگی می توانید این کار را انجام دهید. به کمک این ماژول بلوتوث شما با استفاده از پروتکل UART می توانید اطلاعاتی را از طریق بلوتوث دریافت یا ارسال کنید.

 ماژول بلوتوث HC-05 در واقع یک مبدل بلوتوث به سریال است. این ماژول به سادگی در بازار قابل تهیه است. دقت نمایید این ماژول به صورت SMD می باشد اما برای سهولت استفاده اغلب در بازار مدل هایی یافت می شود که ماژول SMD بر روی برد مبدل لحیم شده است و قطعات مورد نیاز جهت راه اندازی نیز بر روی برد مبدل قرار داده شده است ، با استفاده از این نوع ماژول ها تنها کافیست پین های تغذیه ۵ ولت ( VCC و GND ) و RX و TX ( خطوط ارسال و دریافت داده UART ) را متصل نمایید. همچنین گفتنی است این نوع ماژول به دلیل تبدیل نوع پایه ها به پین هدر به سادگی بر روی برد بورد قابل نصب و راه اندازی است.

اما حتما می پرسید چگونه ماژول بلوتوث HC-05 را راه اندازی کنیم ؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. این ماژول دارای لیستی از دستورات AT Command است که شما با ارسال این دستورات از طریق UART به ماژول ، می توانید عملیاتی را انجام دهید.

به عنوان مثال با ارسال عبارت “AT+RESET” برای ماژول ، ماژول عبارت “OK” را بر می گرداند و ریست می شود. یا برای بازگردانی تنظیمات پیشفرض ماژول کافیست تا عبارت “AT+ORGL” را به ماژول بفرستید و ماژول عبارت “OK” را برمیگرداند و تنظیمات اولیه را بازمیگرداند یا با ارسال عبارت “AT+NAME=DiGiNiC” در صورت موفقیت ، عبارت “OK” بازگردانده می شود و نام بلوتوث ماژول به DiGiNiC تغییر می کند.

دقت کنید برای اجرای هر AT Command باید در پایان دستور \r\n را نیز ارسال نمایید. مثال : “AT+NAME=DiGiNiC\r\n” و پس از ارسال این کارکتر Response ماژول دریافت می شود.

نکته ی دیگری که شاید برای شما ابهام ایجاد کرده باشد ، تفاوت ماژول بلوتوث HC-05 و HC-06 است. باید گفت ماژول بلوتوث HC-05 و HC-06 از نظر ظاهری کاملا مشابه به نظر می رسند ، اما از نظر Firmware متفاوت هستند و این تفاوت Firmware باعث تفاوت در عملکرد این دو ماژول بلوتوث شده است. ماژول بلوتوث HC-05 دارای Firmware کامل تری است و دستورات یا AT Command های بیشتری دارد ، ماژول HC-05 می تواند هم به عنوان Master و هم به عنوان Slave به کار گرفته شود اما ماژول های بلوتوث HC-06 دارای Firmware خلاصه ای هستند و فقط می توانند در مد Slave کار کنند و طبیعتا AT Command های مربوط به مد Master را نیز ندارند.

اما مد Slave و Master در ماژول بلوتوث به چه معناست؟ دقت نمایید Slave بودن به معنی عدم توانایی ارسال داده و گیرنده بودن صرف نیست بلکه ماژول بلوتوث Slave قادر نیست تا در اطراف جستجو کند و یک دستگاه بلوتوث پیدا کند و به آن دستگاه متصل شود ! یعنی باید منتظر بماند تا یک دستگاه دیگر که می تواند در نقش Master باشد ، مانند موبایل ، تبلت ، لپ تاپ یا یک ماژول دیگر به این ماژول متصل شود سپس با آن دستگاه تبادل اطلاعات ( ارسال و دریافت ) نماید. این در حالیست که ماژول بلوتوث Master می تواند در اطراف جستجو کند و سایر دستگاه ها را پیدا کند و به آنها متصل شود.

سوال دیگری که ذهن استفاده کنندگان ماژول بلوتوث را به خود مشغول می نماید ، امکان انتقال فایل از طریق بلوتوث است. دقت نمایید اگر قصد انتقال فایل از طریق بلوتوث را دارید ، پیشنهاد می کنم به دنبال ماژول های پیشرفته تر باشید ، تا آنجا که بنده در مورد این ماژول می دانم چنین قابلیتی را حداقل به صورت مستقیم در اختیار شما قرار نمی دهد و شما در حقیقت با اتصال به این ماژول ها یک COM مجازی در اختیار خواهید داشت تا از طریق آن ترمینال تبادل اطلاعات نمایید ( مشابه برنامه Hyperterminal ) و به صورت مستقیم نمی توانید اقدام به ارسال فایل برای این ماژول کنید یا از طریق این ماژول فایل ارسال کنید.

کاربرد این ماژول بلوتوث برای تبادل اطلاعات بین دو کامپیوتر یا میکروکنترلر است. به عنوان مثال می توانید اطلاعات سنسور ها را بوسیله ی گوشی یا کامپیوتر مشاهده نمایید یا با استفاده از گوشی خود درب بازکن بلوتوث بسازید یا چراغ های خانه را بوسیله ی بلوتوث کنترل کنید ، یا اطلاعات را بین دو یا چند میکروکنترلر انتقال دهید و مواردی از این دست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد