Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir
Hesam Fard

Hesam Fard

www.hesamfard.ir

کدویژن ( CodeVision ) یا بسکام ( Bascom )

یکی از سوالاتی که بسیاری از علاقه مندان AVR را در ابتدای راه با خود درگیر میکند قطعا این خواهد بود “بسکام یا کدویژن ؟ ” در این مطلب قصد دارم به توضیح مطالبی بپردازم که به شما کمک می کند تا راه درست را انتخاب کنید.

  خیلی از افراد فکر می کنند با کدویژن می توان کارهایی انجام داد که با بسکام نمی توان یا بلعکس . اما با تجربه ی +۱۰ ساله ای که در کار با زبان های برنامه نویسی مختلف دارم این نکته را دریافته ام که تنها عامل محدود کننده وانایی برنامه نویس یا برنامه نویسان است و به طور معمول ۹۹% کارهایی را که با یک زبان برنامه نویسی استاندارد می توان انجام داد با سایر زبان ها نیز می شود و این تنها به توانایی و شیوه ی تفکر و پیاده سازی برنامه نویس بستگی دارد. البته انجام یک کار ممکن است در یک زبان برنامه نویسی با یک خط کد صورت بگیرد اما در یک زبان برنامه نویسی با ۱۰۰۰ خط کد که این میزان اختلاف بیشتر زمانی پیش می آید که شما یک زبان برنامه نویسی نزدیک به زبان انسان را با زبان برنامه نویسی نزدیک به زبان ماشین مقایسه کنید یعنی مقایسه زبانهای سطح بالاتر و سطح پایین تر.  پس مطمئن باشید همه ی پروژه های AVR راهم با Bascom هم با Codevision و هم با WinAVR  می توانید انجام دهید ، تنها چیزی که تفاوت دارد روش پیاده سازی برنامه است. البته هر زبان برنامه نویسی مزایب و معایب خاص خود را دارد که از نظر هر برنامه نویس ممکن است این موارد متفاوت باشد.

پیشینه شما در برنامه نویسی دومین مورد حائز اهمیت است . اگر می خواهید به سرعت شروع به کار کنید باید به پیشینه ی خود نیم نگاهی بیاندازید ، اگر با زبان هایی مانند ویژوال بیسیک کار کرده باشید ، با بسکام شروع سریع تر و آسان تری خواهید داشت. اما اگر قبلا با زبان های خانواده ی C مانند C,C++,C#,PHP و … کار کرده اید ، Codevision برای شما گزینه بهتری است تا با سرعت بیشتری میکروکنترلر را راه اندازی کنید. علت این توصیه تشابه یا بعضا یکسان بودن دستورات و آشنایی قبلی شما با ساختار دستورات است. البته یک برنامه نویس حرفه ای می تواند سینتکس زبان های مختلف را به سرعت یادبگیرد و تنها روش حل مسئله برای وی مهم است.

Syntax یا سینتکس چیست ؟ به دستورات ، قواعد و ساختار های یک زبان برنامه نویسی Syntax گفته می شود.

ویژگی های کامپایلر را با نیاز های خود مطابقت دهید : هر یک از کامپایلر ها امکانات خاصی برای خود ایجاد کرده اند. شما باید بدانید که هدفتان از یادگیری AVR چیست ؟ تا بتوانید بهترین کامپایلر را انتخاب کنید. اگر قصد انجام پروژه های ساده تا سطح متوسط را دارید کامپایلر بسکام AVR به سادگی می تواند نیاز شما را پاسخ دهد. اما اگر قصد اجرای پروژه های پیچیده و سنگین تجاری را دارید یا اگر قصد دارید در آینده به سراغ میکروکنترلر های ARM یا برنامه نویسی میکروکامپیوتر ها بروید بنده C یا GCC را به خاطر منابع و قابلیت هایی که در اختیار شما قرار می دهد به شما توصیه می کنم . البته باز هم تکرار می کنم یادگیری Syntax برای برنامه نویسان کار سختی نیست اما برنامه نویس ها معمولا یک یا چند زبان را به عنوان زبان تخصصی بر می گزینند و سایر زبان ها را به فراموشی می سپارند در این صورت اگر همه ی زبان های تخصصی شما دارای Syntax یکسان یا مشابه باشد کار شما خیلی راخت تر و حرفه ای تر خواهد بود تا اینکه بخواهید برای یک میکرو به زبان C برنامه بنویسید و برای میکروی دیگری به زبان Basic.

باز هم نیاز های خود را بررسی کنید . چشم انداز خود را مشخص کنید و بر اساس نیاز های امروزتان با در نظر گرفتن نیاز های آینده نزدیک شروع به یادگیری کنید. یادگیری هیچ یک از زبانهای C و Basic کار سختی نیست ، تنها چیزی که لازم دارید پشتکار و تلاش است و همواره به خاطر داشته باشید در برنامه نویسی اگر نتوانستید کاری را انجام بدهید به گردن کامپایلر نیاندازید و دست از تلاش نکشید و نا امید نشوید ، بیشتر مطالعه کنید و برنامه خود را بار ها و بار ها اصلاح کنید تا به جواب درست برسید .

در پروژه های AVR کار ها از نظر سخت افزاری به یک شکل انجام می شوند ، به عنوان مثال شما برای اتصال یک ال سی دی متنی به میکرو ، با هر زبانی که برنامه بنویسید از نظر سخت افزاری اتفاق یکسانی رخ می دهد تا یک خط نوشته بر روی LCD نوشته شود  و فقط تفاوت در شکل نوشتن برنامه است.

 

بنده خود به علت آشنایی بیشتر با زبان های خانواده C و همچنین منابع بیشتر و تحلیل پذیری جزئی تر نحوه عملکرد برنامه نسبت به زبان Basic ، کامپایلر Codevision را انتخاب نمودم  و طی چند سال اخیر پروژه های متعددی با این کامپایلربدون هیچ مشکلی انجام داده ام . یکی از نقاط قوت این کامپایلر پشتیبانی از ماکرو ها ، کتابخانه های متعدد و سفارشی و همچنین داشتن ویزارد برای تعریف تنظیمات میکروکنترلر است. این نکته را ذکر می کنم که زبان C ممکن است در ابتدا کمی پیچیده تر به نظر برسد اما در آینده متوجه می شوید این پیچیدگی ظاهری باعث سادگی بیشتر برنامه های بزرگتر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد